Ponieważ jest nieraz sporo zamieszania odnośnie pojęć: kontemplacja czy mistyka – a to jest temat dzisiejszego kongresu – stąd też, zastanawiając się nad powierzonym mi tematem: „Modlitwa kontemplacyjna człowieka świeckiego w codzienności” pozwoliłem sobie nieco go zmienić. Dla dalszych konkretnych rozważań wydało mi się ważne najpierw dookreślić pojęcie kontemplacji w chrześcijaństwie i wskazać na możliwe jej formy oraz kryteria rozeznania jej autentyczności.

„Bądźcie więc wy doskonali, jak doskonały jest Ojciec wasz niebieski”
(Mt 5,48)

Ten nakaz bycia doskonałym w kontekście miłowania nieprzyjaciół Jezus skierował do każdego człowieka, każdego z nas, niezależnie od przynależności do konkretnego ruchu, stowarzyszenia, czy wspólnoty.

Katarzyna Byrdy OCDS
Autorka jest członkiem ŚZKB.

Mistyka zawsze należała do podstawowych zagadnień w teologii duchowości. Właściwe zrozumienie zagadnień mistyki, jej natury, jest warunkiem właściwego podejścia i właściwego zrozumienia całej Bożej pedagogii w procesie uświęcania człowieka. Mówi się, że dopiero ze szczytu można prawidłowo ocenić drogę
prowadzącą do niego i potrzebę odpowiedniego wyposażenia, aby nią wyruszyć.

Józef Augustyn SJ
Jezuita, rekolekcjonista, kierownik duchowy, autor wielu artykułów i ksiązek z dziedziny duchowości.

REFLEKSJE I WSKAZÓWKI POMOCNE DO ODPRAWIENIA I KONTYNUACJI Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli

Z o. Jackiem Pleskaczyńskim, jezuitą, kapelanem Centralnego Szpitala Klinicznego MSW w Warszawie rozmawia Michał Jakubczyk

- O cierpieniu mówi się, że może być okazją do nawrócenia, ale też może wywołać bunt. Czy zgadza się to z Ojca doświadczeniem pracy w szpitalu?

- Przez ten czas w "moim" szpitalu przebywało blisko 100 tys. ludzi. Przeciw złu choroby, cierpieniu buntują się, zrazu, niemal wszyscy; to częsty punkt wyjścia. Później zaczyna się oswajanie problemu. W postawie buntu pozostaje mniejszość - strasznie trudno dźwigać ten ciężar nazbyt długo. Są jednak "długodystansowcy", którym bardzo trudno przynieść jakąkolwiek pomoc.

W duchowości wspólnotowej mistyki cysterskiej do Boga zdąża się zawsze razem, w „szkole miłości” wszyscy mają postępować naprzód, bo kto zostaje na boku, kto zajmuje stanowisko życzliwego obserwatora — cofa się.

"A jeśli nasze serce oskarża nas,
to Bóg jest większy od naszego serca
i zna wszystko"
(1 J 3, 20).

 

1. Czy istnieje sumienie?
Słyszymy nieraz stwierdzenie, że ktoś postępuje tak, jakby nie miał sumienia, jakby był człowiekiem bez sumienia.

Mieczysław Kożuch SJ
Jezuita, rekolekconista, kierownik duchowy. Autor wielu artykułów i ksiązek o duchowości.

Powiedzmy najpierw o sprawie oczywistej: sfera emocjonalna to nie to samo, co sfera duchowa. Są to dwie różne, jednak ściśle ze sobą złączone rzeczywistości. Człowiek bowiem jest jednością wielowymiarową. „Sam Bóg pokoju niech was całkowicie uświęca, aby nienaruszony wasz duch, dusza i ciało bez zarzutu zachowały się na przyjście Pana naszego Jezusa Chrystusa” (1 Tes 5, 23) tak modlił się św. Paweł za Tesaloniczan.

Ewa Leśniewska OCDS
Autorka jest członkiem wspólnoty ŚZKB.

Wspólnoty Śląskie Świeckiego Zakonu Karmelitów Bosych Prowincji Krakowskiej z Archidiecezji Katowickiej od 45 lat spotykają się na swoich comiesięcznych spotkaniach międzywspólnotowych w kościele p.w. Najświętszej Maryi Panny Wspomożenia Wiernych w Katowicach- Wełnowcu w celu pogłębienia duchowości chrześcijańskiej. (...)