JEZUS - PANEM
MARYJA - MATKĄ
ŚWIĘTA RODZINA -  WZOREM

Tytuł mojego wystąpienia brzmi: "Drogi poznania Boga i człowieka w myśli Edith Stein". Chciałbym to mocno podkreślić – będę mówił o "myśli", obejmując tym terminem zarówno filozoficzne prace siostry Teresy Benedykty od Krzyża, jak i te jej pisma, które dotyczą mistyki i mistycznej drogi człowieka prowadzącej do poznania Boga i człowieka. Wydaje się, że dla uchwycenia oryginalności i niepowtarzalnego stylu jej myśli trzeba wskazać z jednej strony na inspirujące ją słowa św. Augustyna noverim Te, noverim me (obym poznał Ciebie, obym poznał siebie), z drugiej zaś przypomnieć doświadczenia i biegłość filozofowania wyniesiona z pracy pod kierunkiem Edmunda Husserla.

Formacja to jest słowo-klucz, które pojawia się zaraz na początku, gdy się wchodzi do zakonu i przez pierwsze dziesięć lat człowiek nie wie o co chodzi. Trudno się dziwić, że sens tego słowa może zostać spłycony. Dopiero kiedy dojrzewamy w wierze, widzimy potrzebę kształtowania siebie, potrzebę nadawania wszystkim żywiołom w nas pewnej formy, pewnej wewnętrznej równowagi. Bo raz zalewają nas powodzie, innym razem gnębi nas susza; raz jesteśmy bardzo wylewni, innym razem nie ma czym pragnienia ugasić

Nasza modlitwa spotyka się z nieustającymi trudnościami: duchowym i cielesnym lenistwem, brakiem skupienia... Nieustannie zabiegani, nie mamy psychicznych sil, aby skoncentrować się na Bogu. Gdy nam się to wreszcie udaje, po chwili przeróżne myśli, dalekie od spraw Bożych, zaczynają opanowywać naszą głowę. Dobrze byłoby być mistykiem...

To jest jak wyprawa w góry. Wchodzimy na szlak, który ma nas doprowadzić na szczyt, który widzimy na początku. Musimy zaufać, że ten szlak doprowadzi nas do celu. Czasem wchodzimy w taką mgłę, że stawiając nogę nie widzimy już ani ziemi, ani nogi. A jednak trzeba tę nogę postawić

Wstęp
Oddziaływanie formacyjne w środowisku Instytutu Studiów nad Rodziną skierowane jest tak ku przyszłym „apostołom rodziny”, jak i ku samym rodzinom – poprzez posługujący Instytutowi Studiów Instytut Świecki Życia Konsekrowanego Świętej Rodziny. W jednym i drugim wypadku formacja religijno-duchowa jest odpowiedzią na postulat integralności rozwoju człowieka i podejmowana jest w duchu odpowiedzialności za rozwój własny i innych.

W ciągu wieków związane były z Jasną Górą różne bractwa, Trzeci Zakon św. Franciszka, wskrzeszone w początkach XX w. Arcybractwo Różańcowe, sodalicje maryjne, Zjednoczenie Pań o Działalności Katolickiej, Prymasowski Instytut Ślubów Narodu i Jasnogórska Rodzina Różańcowa.

Willigis Jäger OSB, Fala jest morzem. Rozmowy o mistyce, tłm. Z. Mazurczak, Wydawnictwo: Jacek Santorski & Co, 2001, s. 175.

 

Mistyka jest prowokująca z wielu powodów. Z jednej strony bowiem uczy żyć z wielkimi pytaniami z drugiej zaś jest już ich realizacją. Ponadto, mistyka jest prowokująca w samych mistykach i przedsmak tego doświadczenia dostarcza nam zapis rozmów z niemieckim benedyktynem i mistrzem zen szkoły Sambo-Kyodan Willigisem Jägerem, wybitnym nauczycielem duchowym, założycielem ośrodka medytacyjnego - Domu św. Benedykta w Würzburgu, i autorem licznych publikacji z dziedziny duchowości chrześcijańskiej i Wschodniej.

Recenzja: Jan Andrzej Kłoczowski, DROGI CZŁOWIEKA MISTYCZNEGO, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001.

 

Mistyka z perspektywy filozoficznej, teologicznej i psychologicznej, to temat jaki podejmuje ojciec profesor Jan Andrzej Kłoczowski w swej książce Drogi człowieka mistycznego. Dzieło to odczytywać można przynajmniej na dwa sposoby. Z jednej strony jest to znakomite kompendium wiedzy, a zarazem filozoficzny esej, który przybliża czytelnikowi zjawisko mistycyzmu i osoby wybitnych mistyków. Bohaterami książki są wielcy tytani ducha zarówno dawniejsi: jak Mistrz Ekhart, św. Teresa z Avila, Angelus Silesius, ale także współcześni: Thomas Merton, Edyta Stein, Henryk Elzenberg.

Jerzy Zieliński OCD
Karmelita bosy, rekolekcjonista, autor wielu artykułów i ksiązek z dziedziny duchowości.

Wprowadzenie w praktykę nabożeństwa szkaplerznego
Formacja duchowa w znaku szkaplerza świętego