Formacja w Ruchu przebiega w dwojaki sposób:
w ciągu roku poprzez pracę w małych grupach (kręgach Domowego Kościoła) oraz
w czasie 15-dniowych rekolekcji letnich.
Celem formacji jest doprowadzenie do odkrycia i podjęcie swego powołania we Wspólnocie Kościoła. Na formację znaczący wpływ wywarły wydarzenia w życiu Kościoła, które przez ks. Franciszka były odczytywane jako "głos Ducha Świętego do Kościoła". Przykładem może być Sobór Watykański II, którego dokumenty inspirowały kolejne etapy formacyjne. Także wydarzenia w świecie, jak np. społeczne przebudzenie lat 80-tych, były odczytywane jako znaki czasu - konkretne wezwania podejmowane przez ks. Franciszka.
Również osobiste doświadczenia Założyciela wywarły wpływ na metody Ruchu Światło-Życie oraz na treść formacji. Mamy tu na myśli Jego nawrócenie w czasie okupacji - nawrócenie w bardzo osobistej formie.
Ogólnie, można powiedzieć, że droga formacyjna przebiega przez dziesięć tzw. kroków - Drogowskazów Nowego Człowieka. Jest to droga do dojrzałego chrześcijańskiego życia.

 

Materiały Formacyjne Ruchu Światło-Życie

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

ETAPY FORMACJI
W pewnym sensie pełne uczestnictwo w Ruchu Światło-Życie rozpoczyna się z podjęciem diakonii we Wspólnocie Kościoła (konkretyzuje się to w parafii). Droga jednak do tego prowadzi poprzez określoną formację, która nawiązuje do idei starożytnego katechumenatu. Jednak podstawowym warunkiem jest wewnętrzne nawrócenie, gotowość okazania posłuszeństwa Jezusowi - jedynemu Zbawicielowi.
Stąd wyróżniamy trzy etapy podstawowej formacji w Ruchu Światło-Życie:
Ewangelizacja, której celem jest odkrycie i uznanie w osobie Jezusa Chrystusa, osobistego Pana i Zbawiciela. Dokonuje się to poprzez głoszenie kerygmatu - podstawowych prawd Ewangelii.
Deuterokatechumenat - czyli powtórny katechumenat. Jest czasem pogłębienia wiary zrodzonej w czasie ewangelizacji.
Diakonia, czyli świadomie podjęta służba we Wspólnocie Kościoła. Posługa jest owocem odkrycia swojego miejsca, powołania, obdarowania.

 

--------------------------------------------------------------------------------
MAŁA GRUPA FORMACYJNA
Mała grupa jest cotygodniowym (w Domowym Kościele - comiesięcznym) spotkaniem paru, parunastu osób, które prowadzone przez animatora w oparciu o odpowiednie materiały, podejmują stałą formację w ciągu roku. Mała grupa jest oczywiście również miejscem modlitwy. Jedną z metod wykorzystywanych w małych grupach jest Ewangeliczna Rewizja Życia, która polega na przejściu poprzez trzy etapy:
widzieć - jakiś jeden aspekt swego życia, wydarzenia;
ocenić - swoje życie, wydarzenie w świetle Słowa Bożego, nauczania Kościoła;
działać - zgodnie z otrzymanym światłem.
Istotnym elementem małej grupy jest dzielenie Słowem Bożym, własnym przeżyciem. Taka metoda ma wyakcentować w doświadczeniu religijnym z jednej strony osobisty wymiar wiary, a z drugiej strony ma pomóc zlikwidować smutny rozdział pomiędzy wyznawanymi prawdami, a codziennym życiem.

 

--------------------------------------------------------------------------------
DROGOWSKAZY NOWEGO CZŁOWIEKA
Zasady życia wspólnot Ruchu Światło-Życie

 

1. JEZUS CHRYSTUS jest moim Światłem i Życiem oraz jedyną Drogą do Ojca; Przyjąłem Go jako mojego Pana i Zbawiciela; oddaję Mu swoje życie, aby nim kierował.
2. NIEPOKALANA jest dla mnie najdoskonalszym wzorem Nowego Człowieka oddanego całkowicie w Duchu Świętym Chrystusowi, Jego słowu i dziełu; dlatego oddaję się Jej, rozważam z Nią w Różańcu tajemnice zbawienia i naśladuję Ją.
3. DUCH ŚWIĘTY namaścił Jezusa; dzięki Chrystusowi i ja otrzymałem Ducha Świętego, który sprawił, że narodziłem się na nowo do życia dziecka Bożego skierowanego w miłości i posłuszeństwie ku Ojcu; dlatego chcę prowadzić życie w Duchu, poddając się Jego tchnieniu i mocy.
4. KOŚCIÓŁ - wspólnota pielgrzymujących ludu Bożego, zjednoczona z Ojcem przez Syna w Duchu Świętym jest jedynym środowiskiem życia, w którym może rozwijać się Nowy Człowiek; chcę wzrastać coraz głębiej w tę braterską wspólnotę poprzez żywą komórkę grupy w ramach Kościoła lokalnego, który jest znakiem i urzeczywistnieniem Kościoła powszechnego.
5. SŁOWO BOŻE stanie się dla mnie światłem życia, jeżeli będę podejmował stały wysiłek zachowania go, pójścia za nim i czynienia go słowem życia; chcę karmić się nim jak najczęściej szczególnie poprzez osobiste i wspólne z braćmi studiowanie Pisma świętego.
6. MODLITWA jest oddechem Nowego Życia, wielkim przywilejem i radością Nowego Człowieka, źródłem mocy i dziełem Ducha Świętego w nas; dlatego chcę być wierny praktyce codziennego Namiotu Spotkania.
7. LITURGIA, szczególnie eucharystyczna, jest uprzywilejowanym miejscem spotkania z Chrystusem w Duchu Świętym, znakiem objawiającym i urzeczywistniającym tajemnicę Kościoła - wspólnoty oraz źródłem i szczytem jego życia; dlatego chcę zawsze jak najpełniej w niej uczestniczyć, a moim zaszczytem i radością jest służba w zgromadzeniu liturgicznym według zaleceń soborowej odnowy liturgii.
8. ŚWIADECTWO słowa i życia jest nakazem Pana, który chce, aby światłość nasza świeciła przed ludźmi i dlatego obiecał nam moc Ducha Świętego, abyśmy mogli stać się jego świadkami; ufając tej mocy i modląc, się o nią chcę przy każdej okazji wyznawać Chrystusa, mojego Pana i Zbawiciela.
9. NOWA KULTURA polega na uwolnieniu człowieka od wszystkiego, co poniża jego godność, oraz na rozwijaniu wartości osoby i wspólnoty we wszystkich dziedzinach życia; jest ona dziś bardzo potrzebną formą świadectwa i ewangelizacji; moim świadectwem w tej dziedzinie będzie więc ofiara całkowitej abstynencji od alkoholu, tytoniu i wszelkich narkotyków oraz szerzenie kultury czystości i skromności jako wyrazu szacunku dla osoby.
10. AGAPE czyli piękna miłość, którą Duch Święty rozlewa w sercach naszych, dzięki której osoba może odnaleźć się w pełni przez bezinteresowny dar z siebie (KDK 24) dla Boga i bliźnich, jest najwyższą formą świadectwa i urzeczywistniania się osoby; dlatego poprzez stałą metanoię, przekreślanie swego egoizmu, naśladowanie Chrystusowego Krzyża, chcę wdrażać się w postawę bezinteresownej służby - diakonii, służąc na wzór Syna Człowieczego wspólnocie Kościoła oraz wszystkim braciom, zwłaszcza najmniejszym i uciśnionym.